Promieniowanie UV 0

Mamy trzy rodzaje promieniowania, które oddziałuje na organizmy żywe: UVA, UVB, UVC. Promienie UV A i B przenikają przez chmury, szkło i naskórek. Odbijają się od wody, piasku i śniegu. Według ACS (Amerykańskie Towarzystwo Onkologiczne) większość nowotworów skóry jest spowodowana promieniowaniem UV.

UVC jest śmiertelne dla ludzi, na szczęście nie przenika do Ziemi, jest zatrzymywane przez warstwę ozonową. 

UVA stanowi 95% promieniowania, które dociera do Ziemi. Jest mniej szkodliwe, ale przenika najgłębiej w skórę - uszkadza włókna kolagenowe, przyspiesza procesy starzenia skóry, niestety działa też kancerogennie.

UVB to pozostałe 5%, te promienie nas opalają. Nie przenikają zbyt głęboko w skórę, ale są bardziej szkodliwe. Zbyt duża ekspozycja na słońce powoduje rumień i reakcje alergiczne (na pewno zdarzyło Ci się kiedyś zbyt mocno opalić - mi też.. :), nadmierne rogowacenie skóry, stany zapalne. UVB w dużym stężeniu uszkadzają strukturę DNA przez co zwiększają ryzyko zachorowania na raka.



Sun Protection Factor - tajemnicze SPF na kremie.

Wskaźnik SPF określa poziom ochrony przed promieniowaniem UVB.


1. Im większa jest wartość SPF tym mniej promieni przenika przez skórę

np: filtr SPF 10 zatrzymuje ok. 85% promieniowania, SPF 15 - ok. 95%, SPF 50 - ok.98%. Żaden filtr nie daje 100% ochrony przed promieniowaniem słonecznym! 

 

Filtry nie wpływają negatywnie na syntezę witaminy D. Jej niedobory występują najczęściej przez złą dietę!


2. Im większa wartość SPF tym dłuższe jest działanie kremu: przyjmuje się 15 min jako czas, w którym można przebywać na słońcu bez ochrony (ten czas musisz dostosować do swojej karnacji jeśli Twoja skóra czerwieni się po 5 minutach zmień mnożnik z 15 na 5 itd).


Krem z filtrem SPF 30 będzie nas chronił przed promieniowaniem UVB przez:

15min x SPF30= 450 min czyli 7,5 godziny

ale...


Testy prowadzone są w warunkach laboratoryjnych... nie osiągniemy ich w ogrodzie czy na plaży... więc najlepiej smaruj się co ok. 2 godziny albo częściej (koniecznie po kąpieli - nawet jeśli filtr jest oznaczony jako wodoodporny, jeśli się spocisz, wytrzesz w ręcznik itp)


A co z promieniowaniem UVA?

Szukaj oznaczeń PPD(PA)/IPD - obok powinna być podana wartość. Niestety nie ma dokładnych badań na temat ochrony przed UVA więc biorę zasadę im więcej tym lepiej (dobrze jeśli przekracza 30, fajnie powyżej 40). Często zamiast ilości jest tylko oznaczenie PA+, PA++, PA+++.

Symbol UVA w kółeczku lub brak informacji o UVA oznacza, że krem zapewnia 1/3 ochrony podanej wartości UVB.

 

 

Filtry ze względu na pochodzenie dzielimy na:

 

 

 

 

Filtry mineralne/naturalne/fizyczne - stosowane są w kremach ekologicznych, chronią przed UVB i UVA, im wyżej na liście składników tym większa ochrona, zostawiają białą warstwę i są gęstsze niż filtry chemiczne, łatwiej się ścierają więc trzeba je częściej aplikować, lepsze dla alergików i dzieci. Filtry mineralne są fotostabilne czyli nie zmieniają swojej postaci pod wpływem promieniowania - są najbezpieczniejsze.

Lżejszą formułę filtrów mineralnych uzyskuje się stosując nano cząsteczki - niektóre badania wykazują ich przenikalność do organizmu, niektórzy producenci stosują więc otoczki dla nano cząsteczek aby zapobiec ich przenikalności... informacje o tym ciężko znaleźć... 

 

Filtry chemiczne - wnikają w górną warstwę naskórka, mogą uczulać, za to są lżejsze, często skuteczniejsze, łatwiej dostępne (jest ich więcej na rynku). Niektóre z nich przenikają do organizmu i mogą być szkodliwe! Unikaj ich szczególnie w produktach dla dzieci...

 

Filtry mieszane czyli połączenie mineralnych i chemicznych.

 

Pamiętaj... czytaj skład (lub napisz do mnie jeśli masz wątpliwości) tak jak w każdym innym kosmetyku. Pułapki czyhają na każdym kroku (haha)!

 

 

U dzieci stosuj najwyższe filtry z SPF UVB I A 50 lub 50+! Do 3 r.ż. zaleca się filtry mineralne! ❤

 

 
Oleje naturalne nie zastąpią filtrów!!!


Nie ma aktualnych badań potwierdzających ich wysoki współczynnik SPF! Najsilniejsze czyli malinowy, kokosowy, marchewkowy to maksymalnie 8 SPF i żeby go osiągnąć trzeba nałożyć bardzo grubą warstwę.. co staje się mało realne przy płynnym oleju...Można ich używać jako wspomagaczy do kremów :)



Kiedy używać filtrów?

Istnieje 11 stopniowa skala promieniowania UV. Przy 3 powinniśmy się już zabezpieczać... Zajrzyj tutaj:
https://www.weatheronline.pl/weather/maps/forecastmaps?LANG=pl&UP=0&R=0&MORE=1&CONT=plpl&MAPS=uv&LOOP=0&LAND=__ - meteorolodzy cały czas to dla nas sprawdzają ❤💪

Poza kremem kup duży modny kapelusz rodem z Włoch, okulary z filtrem UV i wybieraj półcień lub cień (przyda się parasol plażowy) i w miarę możliwości osłaniaj się ubraniem. Do tego super sprawdzą się antyoksydanty od zewnątrz i od wewnątrz (owoce i warzywa!) będą wspomagać regenerację skóry i niszczyć wolne rodniki. 

 


Udanych wakacji :)




Ps Jeśli masz wątpliwości co do składu wyślij mi (Facebook, Instagram lub e-mail: biuro@ecologiczna.pl) zdjęcie lub nazwę produktu - umieszczę go tutaj z dokładną analizą. 

 

 

 

 ANALIZY:

 

  • substancje, których nie powinno być w kosmetykach naturalnych
  • filtry mineralne
  • filtry chemiczne
  • filtry przenikające
  • na pogrubione zwróć uwagę

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Żródła:

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:265:0039:0043:pl:PDF
https://www.cancer.org/healthy/be-safe-in-sun/uv-protection.html
https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/radiation-exposure/uv-radiation.html
https://biometeo.imgw.pl/#UV
http://www.who.int/uv/publications/en/GlobalUVI.pdf?ua=1
https://formulabotanica.com/not-use-coconut-oil-sunscreen/
Elżbieta Skórska, Oddziaływanie słonecznego promieniowania ultrafioletowego na organizm człowieka, „KOSMOS. Problemy Nauk Biologicznych.”, 65 (4), 2016, s. 657–667

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl